Badanie przeprowadzone przez portal Super Data Research zagłębia się w światowym rynku gier MMO. Nikogo na pewno nie zaszokuję, że w tej kategorii prym wiedzie League of Legends, które według portalu przynosi swoim twórcom roczny dochód sięgający miliarda dolarów.
Obecnie najgorętszym tematem dla twórców gier jest technologia mobilna. Rozwój naszych urządzeń osobistych pozwolił odpalać na nich produkcje jakie jeszcze kilka lat temu zarezerwowane były dla najpotężniejszych komputerów. Ale to gry MMO wiodą prym jeśli idzie o generowany dochód.
Według SuperData rynek gier typu Massively Multiplayer Online może się tylko powiększyć. Już teraz generuje 11 miliardów dolarów rocznie stanowiąc 21% całego rynku gier (w 2013 było to 16%), a prognozy przewidują jego dalszy rozwój do 2017 roku o kolejne 2 miliardy.
Joost van Dreunen, szef SuperData Research, powiedział że rynek
MMO drastycznie się zmienił w kategorii przychodów i ilości potencjalnych użytkowników. Największym beneficjentem tych zmian jest właśnie LoL, który przez twórców badania zaliczony został do kategorii gier MMO.
Posiadając ponad 11% rynku darmowy
League of Legends w 2014 roku zarobił 946 milionów $ i przewodzi liście najbardziej dochodowych gier MMO. Jest to o tyle ciekawe, że gra oparta jest na modelu
free-to-play, do którego ucieka się coraz więcej świętujących sukcesy gier MMO.
Dlatego mimo posiadania największej bazy użytkowników LoL raczej słabo radzi sobie kiedy przychodzi do zarabiania pieniędzy. W SuperData zauważają, że
World of Tanks zajmujący ''dopiero'' piąte miejsce na liście z przychodem rzędu 369 milionów $ dużo lepiej wypada w kwestii generowania większych sum od dużo mniejszej ilości graczy.
Oparte na abonamencie tradycyjne gry MMO jak
World of Warcraft, który w 2014 zarobił 728 milionów $, nadal trzymają się nieźle. Sporo z Was na pewno czeka na
Warlords of Draenor, dzięki któremu do gry powrócić ma 2 miliony ludzi tworząc społeczność ponad 8 milionów aktywnych graczy w WoWa.
Blizzard jest jedną z dwóch firm, którym udało się umieścić na liście więcej niż jedną grę. Obok WoWa załapał się także na nią
Hearthstone: Heroes of Warcraft, które od czasu swojego debiutu zarobiło 114 mln $. Drugą firmą jest Nexon ze swoimi Dungeon Fighter Online oraz Maplestory, które zarobiły łącznie ponad miliard w zielonych banknotach.
Jaki rynek MMO jest dla producentów gier najbardziej atrakcyjny? Azja. Szok? Nie sądzę.
Azjaci generują rynek wartości 4,2 miliardów dolarów, daleko w pokonanym polu zostawiając Europę z ponad 3 i Amerykę Północną z 2 miliardami $. A pamiętajmy, że Chiny ze swoim miliardem obywateli dopiero powoli wchodzą do gry.
SuperData donosi, że największy skok w licznie graczy zanotowały takie państwa jak Brazylia, Rosja i Turcja, gdzie model free-to-play trafił na bardzo podatny grunt.
Tamtejsi producenci szukają teraz sposobów w jaki sposób przekuć swój lokalny sukces w sukces ogólnoświatowy - zwłaszcza zależy im na dobrych wynikach w Europie i Ameryce Północnej, które zawsze były wyznacznikiem jak udanie wprowadzać gry na rynek.
Komentarze