35% europejczyków korzysta z adblocka co najmniej raz w miesiącu!
Wszędobylskie reklamy, jak my ich nie lubimy? W 2015 roku liczba korzystających z adblocków dobiła do 198 milionów. Choć to jedynie 6% wszystkich internautów to starty jakie ponoszą reklamodawcy trzeba liczyć w dziesiątkach miliardów dolarów.
Raport o adblockach przygotowała firma PageFair we współpracy z Adobe. Wnioski jakie z niego płyną nie są zbyt optymistyczne dla branży reklamowej bo potwierdzają to co wiadome jest od dawna - ludzie nie znoszą reklam. Tyle tylko, że to właśnie dzięki nim content dostajemy za darmo.
W 2015 roku nasza niechęć do reklam kosztowała branżę 21 miliardów i 800 milionów dolarów. Ten rok ma być jeszcze gorszy bo jak prognozuje PageFair w 2016 roku starty wydawców z tytułu blokowania reklam osiągną ponad 40 miliardów dolarów. Od paru lat tendencja do blokowania reklam ciągle rośnie.
Nieco ponad 15% amerykańskich internautów korzysta z możliwości adblocka. Na tym tyle Europa wypada dość słabo bo u nas aż 77 milionów ludzi (35% internautów) używa adblocka co najmniej raz w miesiącu.
Kim jest typowy korzystający z adblocka? PageFair podaje, że to najczęściej młodociany mężczyzna, który ma jako takie pojęcie o technologii. W związku z tym to własnie strony z grami (taka jak nasza!) cierpią najbardziej z powodu strat jakie przynosi dla nich blokowanie reklam. Na drugim miejscu są serwisy społecznościowe, a zaraz za nimi strony poświęcone technologii.
Polska, jak się pewnie domyślacie, jest liderem jeśli idzie o stosowanie adblocków. Na
stronie PageFair przygotowano specjalny graf pokazujący jak wielu użytkowników instaluje blockery reklam. W naszym przypadku jest to 35% wszystkich internautów. Większy współczynnik mają jedynie Grecy, u których liczba ta wynosi prawie 37%.
Reklamodawcy próbują się bronić jak mogą. Niektórzy nie wpuszczą użytkownika adblocka na swoją stronę, inni w zamian za wyłączenie blokowania obiecują mniej natarczywych reklam ukrytych w postach, jeszcze inni chcieliby pobierać opłaty od każdego kto nie życzy sobie wyświetlania reklam.
Problem z tym zjawiskiem ma też Facebook, który w styczniu ostrzegł swoich udziałowców, że z powodu spadku wyświetleń reklam spadną również zyski jakie firma rozdziela między swoim partnerami.
Jaka przyszłość czeka model biznesowy oparty na reklamie? Andrew Frank z firmy
Gartner przekonuje, że choć blokowanie reklam oznacza dla wydawców ciężkie czasy, to oni sami muszą się przygotować na wiele czekających ich w niedługim czasie zmian.
[źródło:
businessinsider.com,
bbc.com,
downloads.pagefair.com]
Komentarze