Google sam chce decydować, które reklamy blokuje
Wydawałoby się, że firma, która zarabia krocie na reklamach z wszelkiej maści adblockami będzie walczyć. Bo będzie, ale tylko z tymi, które jej algorytm uzna za ''złe''. Google ucieka do przodu?
Google'owski adblock miałby pojawić się na mobilnej i stacjonarnej wersji Chrome w ciągu kilku najbliższych tygodni, choć dokładnych planów nie znamy. Tylko co wspólnego chce mieć firma taka jak Google z blokowaniem reklam? Dużo, bardzo dużo.
Nowa funkcja Chrome'a nie będzie blokowała wszystkich reklam, a jedynie takie, które zdaniem firmy pogarszają doświadczenia jakie użytkownik czerpie z przeglądania internetu. Chodzi o różnego rodzaju pop-upy, samoodtwarzające się reklamy dźwiękowe, czy takie które natarczywie migają kolorami.
O jakości reklam zdecyduje Koalicja
Na jakiej podstawie
Google będzie decydował, która reklama jest akceptowalna, a która nie? Wszystko opierać się będzie na standardzie wypracowanym przez Coalition for Better Ads (
Koalicja na rzecz Lepszych Reklam), czyli grupę złożoną z internetowych gigantów (
jest też w niej choćby Facebook), która oceni czy dana reklama ''
wpisujcie się w próg akceptacji klientów''.
Źródła
The Wall Street Journal donoszą, że adblockową funkcję Chrome'a będzie można wyłączyć, ale Google liczy na to, że większość z nas pozostanie przy przeglądarkowej blokadzie reklam, zamiast korzystać z zewnętrznych rozszerzeń w stylu AdBlocka.
W ten sposób Google chce mieć większą kontrolę nie tylko nad tym jak wyglądają reklamy w sieci, ale także jakie w ogóle będą do nas trafiały. WSJ donosi, że w 2016 roku Google zarobił na
reklamach 60 miliardów dolarów, nie może więc sobie pozwolić, by o jego wynikach finansowych decydowali choćby twórcy AdBlocka z Eyeo GmbH, którym dziś Google musi płacić za uczestnictwo w programie ''
Acceptable Ads'' umożliwiającym wyświetlanie niektórych reklam.
Kto ma skorzystać na pomyśle Google (
oprócz samego Google)? Naturalnie uczciwi twórcy, którzy nie korzystają z irytujących pop-upów i innych tego typu zagrywek, a żyją z wyświetlania reklam na swoich stronach internetowych. Wy nie blokujecie reklam, bo nie są natarczywe, a twórca może spokojnie monetyzować swoją twórczość. Dobry ruch?
AdBlock Plus już niedługo zniknie?
[źródło:
wsj.com,
pcworld.com,
recode.net]
Komentarze