Chcesz stworzyć grę vol.2

Zobacz Haxo TV na YouTube

lll Kontynuujemy nasz mały cykl wpisów o tworzeniu gier. Tym razem zaczniemy od tego jak ważne jest zebranie odpowiedniego zespołu ludzi, jak nadać grze odpowiedni klimat oraz jak dobrać ścieżkę dźwiękową pod grę. Zaczynamy!

TWORZENIE ZESPOŁU I TYTUŁU

Każdy twórca powinien mieć swoje logo, by jego projekt miał swego rodzaju podpis. Logo musi być ładne i czytelne. Musi mieć również niepowtarzalne cechy, które sprawią, że zostanie ono zapamiętane i rozpoznane przez osoby zainteresowane waszym produktem. Równie ważny jest krótki i treściwy tytuł. Nie może on być zbyt długi (Nie w przypadku pierwszej gry). Ludzie nie mają czasu czytać. Nazwa musi być chwytliwa i związana z tematem. Jeśli robimy np. grę o postapokalipsie to od razu myślę Fallout, ale że to podchodziłoby pod plagiat, to w jednym ze swoich projektów użyłem słowa ''opad''. Krótkie i chwytliwe. Połowa domyśliła się o co chodzi, a druga połowa kliknęła w temat z ciekawości co ''opadło'' w projekcie. Kiedy mamy logo i tytuł, to możemy zacząć poszukiwania zespołu i z góry mówię, że tu trzeba postarać się o dobrą komunikację i zaufanych ludzi. Jeśli ktoś zobowiązuje się do stworzenia nam grafik (lub czegokolwiek innego), to najlepiej jeśli  zabezpieczycie się w taki sposób, że jeśli się z zadania wywiąże to zachowacie prawo do użycia tego co Wam już wykonał, ale bez podania twórcy - czyli tak jakby prawo przechodzi na was. Jednym słowem wtedy mało kto was wyroluje. Ważne jest, aby zlecić na początku takiej osobie coś, co jest dla was cenne, ale nie musi być na teraz. Ta osoba na początku zrobi kilka prac i git. Możecie negocjować kolejne. Jeśli się nie wywiąże mimo deklaracji to macie wtedy prawo do poprzednio sugerowanego ruchu.

TWORZENIE GRAFIKI I OTOCZKI KLIMATU

Dobór grafiki nie jest prosty. Na samym początku sugeruję, aby używać gotowych grafik wyszukanych w internecie, by móc mieć jakiś podgląd wizualny całego budowanego świata. Ważne natomiast jest to, by grafika była spójna z klimatem przedstawianego świata. Jeśli jest to gra z mrocznym klimatem, to postarajmy się go bardziej ''umrocznić''  by był wyraźniejszy. Później grafikę można zmienić na własną, także bez obaw :). Chodzi głównie o to, by eksperymentować z różną stylistyką i wybrać tą, która najbardziej pasuje wizualnie. Z góry uprzedzam, żebyście nie skupiali się na grafice bardziej niż np. na mechanice, bo nie ona jest tu najważniejsza. Owszem fajnie jest popatrzeć na realistycznie wyglądające widoki, ale nie o to chodzi w pierwszej grze. Warto jest w pierwszym tytule pokazać swoje umiejętności w kreowaniu świata, klimatu i innowacji niż w kreowaniu kolejnego powtarzalnego schematu level design ;)

OBRAWA DŹWIĘKOWA I MUZYCZNA

Najbardziej działającym na wyobraźnię i emocje człowieka zmysłem jest słuch. Nic tak nie cieszy jak dobrze dobrana muzyka czy dźwięki. Człowiek ma ochotę wtedy się bardziej wczuć w grę, a  odpowiednio dobrana muzyka i dźwięki robią swoje i są w stanie stworzyć nawet 50% klimatu.

STOPNIOWE UROZMAICANIE GRY I HYPE

Jeśli już wasz projekt powstaje to musicie przede wszystkim na bieżąco budować zainteresowanie wokół swojego projektu, ale trzeba to robić, by nie zdradzać wszystkiego. Jeśli wylejecie wszystko na tacę, to nikt zwyczajnie nie zagra w waszą grę, bo w sumie po co? :). Na bieżąco śledźcie jak rozbudowywane są te lepsze projekty, które można nazwać konkurencją dla waszego projektu. Musicie dbać o to, by wasz projekt najlepiej oferował możliwie jak najwięcej, ale nie zawsze więcej znaczy lepiej. Jeśli za dobry przykład miałby tu posłużyć mój Pogromca Pustki, to mogę jedynie powiedzieć, że od zwykłej gry RPG się zaczęło. Miał być tylko system walki, podstawowy rozwój postaci, a skończyło się na tym:
cace396b-18ce-429d-8827-cb8c2dcec433
Stopniowo rozbudowywany projekt nabiera nowego kolorytu. Kiedy dodałem crafting do gry to borykałem się z problemem - jakie materiały dodać? Jak je pozyskać? Co mogę z nimi zrobić? Najlepiej zacząć od czegoś prostego. Trzeba rozpisać sobie to, co może być stworzone. Do tego tworzymy jeszcze całą listę przedmiotów jakie nam do tego celu posłużą, a co ważne jakie są wymogi możliwości wykonywania przedmiotów. Potem w razie co, można rozbudować system craftingu o nowe możliwości. Warto przemyśleć także pozyskiwanie surowców. Niektóre z nich mogą posłużyć do stworzenia czegoś innego. Opcje wydobywania surowców ze złóż, albo możliwość ich znalezienia lub kupna, wydaje się być dobrym pomysłem.Tutaj musicie pomyśleć o balansie, o którym wspominałem wcześniej. Dodając na przykład konia do gry, trzeba przede wszystkim sprawdzić. Czy jego byt w projekcie ma w ogóle sens? Jeśli tak, to trzeba ustawić mu całą masę zmiennych, przełączników i warunków, by postać nie mogła przykładowo wjechać konno do budynku. Koń musi dawać szybszą możliwość poruszania się, ale i warto pomyśleć wtedy nad ewentualnym wpływem jazdy konno na walkę. Wszystko co dodajecie wymaga od was logicznego myślenia. Jeśli chcecie uniknąć bugów, przynajmniej w większej mierze, to warto dodawać te rzeczy stopniowo i jeśli wiecie już na 100%, że coś działa, to dodawać kolejne. Warto tworzyć kopie zapasowe w przypadku gdy w projekcie pojawią się większe błędy.
To tyle jeśli chodzi o drugi artykuł z tego cyklu. W następnym opowiem Wam jak skonstruować otwarty świat gry i jak zaprojektować levele. Podsumujemy sobie również to co do tej pory udało się stworzyć i jaki jest następny krok, kiedy nasze prace będą zbliżały się ku końcowi! Trzymajcie się!

Zobacz Haxo TV na YouTube

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!

Komentarze