Splinter Cell: Blacklist - Porównanie Graficzne + Nvidia
- Autor: Adam Zientarski
- Opublikowano: 26 Wrzesień 2013
- Komentuj 2
Splinter Cell: Blacklist - Porównanie Graficzne
Testowano na:
Procesor: Intel® Xeon® Processor E3-1230 v2 (8M Cache, 3.30 GHz)
RAM: 8 GB DDR3 1600MHz
Karta Graficzna: Nvidia GeForce GTX 780
Płyta Główna: ASUS Sabertooth Z77
System Operacyjny: Windows 7 Professional 64 bit
Monitor: IIyama 24 Cale - 1920 x 1080
Przed Wami troszkę inne porównanie graficzne niż dotychczas. Nie znajdziecie tutaj screenów, tych samych ujęć kamery w innych ustawieniach graficznych tylko zbiór screenów z jednej mapy, przedstawiających ustawienia minimalne, średnie oraz najwyższe. Zbadamy też technologie, która zamieściła NVIDIA w Splinter Cell: Blacklist.
Screeny z ustawień najniższych:
Screeny z ustawień średnich:
Screeny z ustawień najwyższych:
Jakość najniższa (Brak spadku poniżej 60FPS):
Jakość średnia (Brak spadku poniżej 60FPS):
Jakość najwyższa (Utrzymuje 60FPS, jednak w momencie toczenia walk spada do 30FPS. Głównie wina ustawienia Antyaliasingu na TXAA x4, ustawienie tej opcji na TXAA x2 rozwiązuje problem spadków FPS):
Splinter Cell: Blacklist jest ładny, ale nie powala jakością tekstur, czy wykonaniem otoczenia (4 screen na ustawieniach najwyższych pokazuje jakość tekstur z bliskiej odległości). Główną siła tej produkcji, pod względem odczuć wizualnych, są cienie i światła co jest ogromnym plusem zważywszy na to, że gra jest skradanką. Miłym aspektem jest to, że podczas rozgrywki latamy po różnorodnych lokacjach, gdzie architektura, pogoda, czy projekty poziomów są inne niż w misji, którą właśnie skończyliśmy.
Gra miała małe trudności z optymalizacją zaraz po jej premierze. Na szczęście bardzo szybko wypuszczono jedną ogromną i kilka mniejszych łatek, które naprawiły większość problemów. Splinter Cell: Blacklist działa sprawnie i bez większych mankamentów. Opcją, na którą musimy zwrócić uwagę jest Antyaliasing. Tutaj ustawienie efektów na najwyższą jakość może spowodować potężne spadki ilości FPS, nawet na najmocniejszych potworach. Jeżeli lubicie grać w najwyższych detalach i czuć płynne 60 klatek na sekundę - polecam zmniejszyć tę opcję na TXAA x2.
Jak gra wygląda w najniższej jakości? - Dobrze, nawet bardzo dobrze, a wymagania nie są aż takie duże by odpalić Spliner Cella na tych ustawieniach. Warto tutaj dodać, że konsolowe wersje gier to tak na prawdę okolice poziomu ustawień niskich na sprzęcie PC.
Co z różnicami między średnią a najwyższą jakością? - podobnie jak w poprzednich porównaniach graficznych, trudno dostrzec większą różnicę. Oczywiście na średnich ustawieniach nie doświadczymy pięknych krawędzi, dynamicznych cieni, filmowego antyaliasingu, czy tesalacji, ale nie ma co narzekać - gra i tak wygląda bardzo ładnie.
Technologie Nvidia:
Dynamiczne Cieniowanie Ambient Occlusion (NVIDIA HBAO+ Ambient Occlusion) - to technologia poprawiająca cienie, które są bardziej realistyczne i oparte o światła padające w pomieszczeniach, czy w otwartej przestrzeni. W Splinter Cell faktycznie to widać, a tak jak wspominałem wcześniej - cienie i światła to największy plus oprawy graficznej w tej grze.
Widać to dobrze na powyższym screenie, gdzie słońce wytwarza cienie od lin napięcia. HBAO+ posiada większą ilość pikseli w porównaniu do poprzedniej technologii SSAO+ i jednocześnie jest wydajniejsze. Tutaj czytając o technologii HBAO+ przypomniałem sobie Tomb Raidera, w którym użyto SSAO+. Pamiętam, że przy ustawieniach SSAO+ gra potrafiła mocno przycinać na komputerze przewyższającym zalecane wymagania sprzętowe.
NVIDIA TXAA Anti-Aliasing - to tak zwana filmowa technika wygładzania obrazu, która jest widoczna przede wszystkim podczas ruchu kamery. Tworzy płynny, wygładzony obraz i niestety trochę rozmazany - czego osobiście nie jestem wielkim fanem. Zważywszy na to, że przy TXAA x4 są problemy z wydajnością, warto zastosować TXAA x2, co daje praktycznie niezauważalną różnicę. Musicie też pamiętać, że do odpalenia TXAA potrzebujecie karty graficznej GeForce minimum z serii 600 lub 700 oraz serowniki 326.80 beta lub nowsze.
DirectX 11 Teselacja - usuwa poszarpane krawędzie niektórych obiektów w grze (tak jak ucho powyżej), sprawiając wrażenie bardziej realistycznych. Fajny bajer, trudny do zauważenia, jednak w Splinter Cell: Blacklist mamy momenty powolnej rozgrywki gdzie możemy się tym zachwycać.
Podsumowując technologie, należy zauważyć, że najważniejszą z nich jest HBAO+ Ambient Occlusion, Teselacja to mało widoczny bajer, a do wygładzania TXAA trzeba być fanem, bo to niekoniecznie polepsza grafikę a zmienia jej stylistykę. HBAO+ to ogromny pozytyw dla takiej gry i wygląda świetnie. Brakuje mi trochę NVIDIA PhysX, która póki co robi na mnie największe wrażenie ze wszystkich dodatkowych technologii serwowanych przez NVIDIA.
Życzę cudownych wrażeń z grania:)
Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!
Komentarze