RECENZJA: Rocketman! Czas zacząć Kosmiczny Wyścig!
- Autor: GrabaGra
- Opublikowano: 04 Luty 2020
- Komentuj 1
Ludzie od zawsze spoglądali w gwiazdy. Do dziś nie do końca wiemy jaka jest nasza rola w tej nieprzeniknionej i nieskończonej pustce. Czy jesteśmy sami we wszechświecie? Czy na innych światach rozwinęło się życie podobne do naszego? Czy gdzieś tam jest planeta, która kiedyś będzie naszym drugim domem? To tylko kilka z pytań, które zaprzątają głowę naukowców i marzycieli, chcących wybrać się w nieznane! Minie jeszcze dużo czasu, zanim ludzkość wyruszy w bezkres kosmosu niczym dawni odkrywcy - przemierzający morza i oceany w poszukiwaniu nieznanych lądów! Na szczęście nie musimy tyle czekać, by móc wziąć udział w kosmicznym wyścigu eksploracyjnym! Rocketman - nowa gra od wydawnictwa PHALANX, pozwoli nam pokierować Agencją Kosmiczną i wyruszyć na podbój Układu Słonecznego!
3… 2…. 1…. We Have Ignition!
Wprawdzie kampania Kickstarter gry dobiega już końca, ale macie jeszcze czas, żeby zapoznać się z grą i zdobyć swój egzemplarz! Na chwilę obecną, zebrano prawie 200,000$ co oznacza, że Rocketman został ufundowany! Zapraszam do mojej pisemnej recenzji (a zbierałem się do takiego materiału już jakiś czas). Czekam na Wasze komentarze i opinie, a jeśli Wam się spodoba - czeka Was więcej tego typu tekstów!
INFORMACJE O GRZE
GRAFIKA: Bartek "bartosy1" Jędrzejewski
WYDAWCA: PHALANX
ILOŚĆ GRACZY: 1 - 4
CZAS GRY: 40 - 90 minut
TAGI: Ekonomiczna, Eksploracja Kosmosu, Science Fiction
MECHANIKI: Deckbuilding, Hand Management, Race, Solo, Push Your Luck
Rocketman jest deckbuildingową grą, w którą można zagrać od jednego do czterech graczy. Całość jest otoczona klimatem eksploracji i podboju kosmosu, a dokładniej ziemskiej orbity, księżyca i marsa. Każdy z graczy kieruje swoją agencją kosmiczną i robi wszystko by dotrzeć i odkrywać wspomniane wcześniej miejsca. Pomimo tego, że w grze budujemy swoją rękę, to musicie pamiętać, że nie da się tu do końca tak wszystkiego zaplanować. W końcu wiadomo - odkrywanie kosmosu to dość niebezpieczne i nieprzewidywalne przedsięwzięcie! Także pomimo Waszych starań i drobiazgowego dobierania odpowiednich kart - musicie też zdać się na odrobinę szczęścia! Ale o tym później. Dzięki uprzejmości wydawnictwa Phalanx otrzymałem prototypową wersję gry i mogę Wam zaprezentować jak to wszystko wygląda. Weźcie pod uwagę, że elementy które Wam pokażę mogą ulec zmianie w finalnej wersji produktu! No dobrze, rzućmy okiem co mamy w pudełku!
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Głównym elementem naszej gry będzie całkiem spora, rozkładana plansza. Dzięki niej będziemy mogli łatwo śledzić przebieg rozgrywki. Znajdziemy na niej standardowe pola takie jak tor punktacji czy sklep, z którego będziemy mogli nabywać karty. Mamy tutaj również trasę kosmiczną i cele naszych wojaży. Obok celów znajdują się specjalne miejsca, które pokazują nam kto zdobywa dane osiągnięcie i jakie bonusy z tego tytułu otrzymuje. Na samym środku przygotowano miejsce na specjalną talię powodzenia misji. Dodatkowo mamy również miejsca na karty zmieniające zasady gry. Dla każdego z graczy przewidziana jest planszetka, która ułatwi kontrolowanie swojego obszaru gry.
Plansza gry jest bardzo czytelna i ładnie wykonana! W finalnej wersji mają pojawić się również plastikowe pionki zastępujące żetony!
W grze deckbuildingowej nie może zabraknąć również kart! Mamy tutaj 48 kart misji, 28 kart aktywów pierwszego poziomu i 16 kart poziomu drugiego. 15 kart silników, 12 kart zagrożeń, 18 kart powodzenia misji, 12 kart celów osobistych i 9 kart wariantów gry.
Ostatnim elementem są różnego rodzaju tokeny, których już nie będę konkretnie wymieniał, ale jest ich około 70 sztuk.
Jeżeli chodzi o jakość i wykonanie powyższych elementów to nie mam się do czego przyczepić. Jak na wersję prototypową wszystko jest ładne i czytelne, także myślę, że finalny produkt będzie tylko lepszy! Karty również reprezentują wysoki poziom. Rozmiar i grubość jest odpowiednia, grafiki prezentują się spójnie i są dobrej jakości. Oczywiście ktoś powie, że wolałby je w innym stylu, ale to już kwestia subiektywna. Osobiście cieszę się, że nie ma tu czegoś takiego co czułem przy ogrywaniu Teraformacji Marsa - mianowicie, miałem wrażenie, że grafiki na kartach były robione przez różne osoby, które reprezentowały różne style i podejście do artu, a na domiar złego - nie konsultowały tego ze sobą!
Planszetka gracza również została dobrze przemyśłana. Nasz obszar gry posiada kilka wyszczególnionych stref. Na środku znajduje się miejsce na karty do dobierania. Obok znajduje się strefa kart odrzuconych, i tak jak w innych grach tego typu, kiedy skończy nam się stos dobierania, tasujemy wszystkie karty ze stosu kart odrzuconych i od teraz to one będa tworzyć naszą talią dobierania. Na stos kart odrzuconych kładziemy również wszystkie karty, które zakupimy podczas naszej gry. Jest to mechanika znana z tego typu gier - wiadomo - zakupione karty nie trafiają od razu na naszą rękę, a mogę się pojawić dopiero po wyczerpaniu obecnego decku.
Skrajna prawa strona planszetki, to obszar na którym będziemy zagrywać swoje karty, a po rozpatrzeniu ich - będa one lądowały na stosie odrzuconych kart. Lewa strona planszetki to specjalne miejsce do zagrywania kart misji. Każda misja ma swoje określone wymagania, a karty które zagrywamy w ramach misji będziemy odkładać do obszaru startowego czyli Lunch Pad’a.Górna część planszetki to miejsce na żetony, które będziemy zdobywać za wykonywanie misji. Dają nam one rozmaite bonusy do wykorzystania w naszej turze.
Tak wygląda planszetka gracza podczas rozgrywki! Z tego co widziałem na Kickstarterze - finalna wersja będzie ciut inna.
ROZGRYWKA
Podczas swojej tury będziemy mieli zazwyczaj 6 kart na ręce, które posłużą nam do wykonywania rozmaitych działań. Możemy wykonywać dowolne akcje, dowolną ilość razy i w dowolnej kolejności - oczywiście pod warunkiem, że mamy możliwość daną akcję wykonać. Dostępne akcje to: ZAKUP KARTY, ZAGRANIE KARTY MISJI, ZAGRANIE KARTY DO OBSZARU STARTOWEGO, ODRZUCENIE KART, ROZPOCZĘCIE MISJI.
Aby zakupić kartę sprawdzamy najpierw swoją rękę plus ewentualne tokeny, aby dowiedzieć się jaką kwotą dysponujemy w tej turze. Na każdej karcie, w lewym górnym rogu wyszczególniono surowce, które możemy wykorzystać podczas swoich akcji. Na dole kart dostępnych do kupienia wyszczególniono ich koszt i zazwyczaj jest to gotówka, ale czasami może się zdarzyć, że potrzebny będzie również inny surowiec. Kiedy zdecydujemy się na wybraną kartę, odrzucamy z ręki karty z łączną kwotą niezbędną do zakupu danej karty. Zakupioną kartę odkładamy do swojego stosu kart odrzuconych. Na jej miejsce od razu dociągamy kolejną kartę, i aby zaznaczyć, że jest to nowa karta - przesuwamy ją odrobinę niżej. Jeżeli zdecydujemy się na zakup tej karty, to nie możemy już więcej kupować kart w tej turze. Należy również pamiętać, że podczas swojej tury możemy zakupić tylko jeden silnik z dowolnego rodzaju.
Symbole na kartach możemy wykorzystywać podczas rozmaitych akcji!
Każdy z graczy posiada 12 identycznych kart misji. Zagrywanie tych kart umożliwia podróż w kosmos w celu zdobywania punktów zwycięstwa. Każda z tych kart posiada informację w jakie miejsca można wysłać daną misję i jakie są wymagania tej misji. Podczas zagrywania karty nie musimy od razu deklarować, w które miejsce chcemy się udać. Aby zagrać kartę misji należy uiścić opłatę 10$. Jeżeli karta ma taki surowiec nadrukowany w lewym-górnym rogu to może sama opłacić swój koszt. Możemy wykonywać tylko jedną misję na raz. Dopiero po zagraniu misji mamy możliwość umieszczania kart w naszym Obszarze Startowym.
Aby wykonać tę misję na Ziemię musimy posiadać Ciąg Rakiet 5! Jeśli po dobraniu 3 kart Powodzenia Misji dotrzemy do Ziemi - misja zakończy się powodzeniem. Kładziemy swój znacznik na wskazanym polu i otrzymujemy żeton 20$
Aby wykonać misję będziemy potrzebować odpowiedniego ciągu rakiety, aby dotrzeć bezpiecznie do naszej destynacji. W tym celu będziemy zagrywać karty do obszaru startowego. Zagranie karty kosztuje 10$. Nie ma limitu kart, które możemy zagrać do obszaru startowego, ale należy pamiętać, że nie możemy w tym miejscu mieć 2 kart o takiej samej nazwie.
Moglibyśmy wyruszyć na Ziemię, ale bardziej zależy nam na Księżycu. Dlatego potrzebujemy jeszcze 1 Ciągu Rakiety!
Aby rozpocząć misję musimy posiadać równą lub większą ilość Ciągu Rakiet, zaznaczoną na karcie misji obok celu, do którego chcemy dotrzeć (liczymy to z kart w Obszarze Startowym i ewentualnych tokenów, które posiadamy).
Umieszczamy token rakiety na polu startu, a swój znacznik gracza na celu naszej podróży. Przed rozpoczęciem sprawdzamy czy w Obszarze Startowym mamy karty z odpowiednim symbolem naszej destynacji. Przesuwamy znacznik rakiety do przodu, za każdy pasujący symbol. Następnie pojedynczo dobieramy i odsłaniamy tyle kart powodzenia misji, ile jest wskazanych na karcie Misji. Przesuwamy każdorazowo znacznik rakiety o ilość pól wskazanych na tych kartach. Jeżeli pozwoli nam to dotrzeć do celu naszej podróży misja zakończyła się powodzeniem. Umieszczamy swój znacznik gracza w odpowiednim miejscu - wskazanym na karcie misji i otrzymujemy dany bonus. W przeciwnym wypadku misja kończy się niepowodzeniem i musimy odrzucić wszystkie karty z obszaru startowego (możemy zachować misję, jeżeli chcemy).
Kiedy nie jesteśmy pewni tego czy uda nam się wykonać misję, po dobraniu karty sukcesu mamy możliwość anulowania misji. W tym celu musimy odrzucić karty z obszaru startowego w ilości dobranych kart sukcesu minus jeden. W każdym z powyższych przypadków - po rozpatrzeniu misji nasza tura dobiega końca.
Została jeszcze jedna karta Powodzenia Misji i 2 pola do celu! Ryzykować czy Przerwać Misję?
PODSUMOWANIE
Rocketman jest grą, która powinna trafić w gusta wszystkim fanom deckbuildingu. Jest to na tyle prosta gra, że nawet niedzielni gracze szybko ogarną o co chodzi, a jednocześnie daje możliwość kombinowania i stworzenia swojego małego systemu. Należy pamiętać, że gra posiada dość istotny element losowy, także jeżeli lubicie mieć wszystko zaplanowane i dopięte na ostatni guzik, to tutaj może być z tym ciężko! Karty modyfikujące rozgrywkę oraz karty celów osobistych sprawiają, że każda gra nabiera innego smaku i wymusza na nas adaptację i zmianę strategii. Grę zasadniczo mogę opisać jako wyścig - ścigamy się z graczami, ale również z czasem, ponieważ gra kończy się po osiągnięciu konkretnego progu punktowego, zależnego od ilości graczy. Także trzeba dokładnie planować, kiedy i gdzie chcemy lecieć. W którym miejscu chcemy być pierwsi, a które miejsce możemy sobie odpuścić. Osobiście, brakuje mi trochę w tym wyścigu jakiejś negatywnej interakcji! Wiecie, jakiś mały sabotaż, kradzież karty czy coś w tym stylu. Dodałoby to odrobinę więcej pikanterii przy stole i stworzyło okazję do nowych zagrań. A z tą pikanterią może być różnie! Powiem szczerze, że najlepiej grało mi się w wariancie 2-osobowym! Gra przebiega wtedy szybko, każdy z graczy dynamicznie rozgrywa swoje tury i nie ma chwili na drobne przestoje. Przy 4 graczach, i długim czasie zastanawiania się nad swoim ruchem - gra trochę spowalnia, i często miałem sytuacje, że już po doborze kart, wiedziałem co chcę zrobić, ale musiałem czekać kilka minut, żeby swoją kolejną turę zakończyć w kilka sekund. Oczywiście to wszystko również zależy od graczy i tego kto jak szybko potrafi opracować swoją strategię, niemniej jednak miejcie to na uwadze! Jeżeli już miałbym się do czegoś przyczepić to chciałbym zobaczyć większą różnorodność kart. Niektóre z nich się powtarzają, inne mają zbliżone efekty, także wydaje się jakbyśmy mieli mniejsze pole do popisu. Niemniej jednak Rocketman bardzo mi się spodobał i na pewno czeka mnie jeszcze masa kosmicznych wojaży! Bardzo dobre wykonanie, ładne grafiki i ciekawa mechanika sprawia, że czas spędzony przy tej grze jest jak najbardziej pozytywny! A do dyspozycji miałem dopiero prototyp, także myślę, że finalny produkt będzie jeszcze lepszy!
Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!
Komentarze