Test Asusa GTX 1080 STRIX

GTX1080 w wersji STRIX od Asusa prezentuje się bardzo ładnie, a Was zapraszam do lektury tekstu i oglądnięcia filmiku, w którym z bliska przyglądam się jej możliwościom.

Jak zwykle zaczniemy od przyjrzenia się konstrukcji  karty. Układ składa się z dużego radiatora, a sama konstrukcja jest dość standardowa i ma ok 30cm długości oraz dwa sloty grubości. Radiator chłodzony jest przy pomocy trzech 90mm wentylatorów.

DSCF7076

Chłodzenie karty odbywa się w trzech stopniach. Pierwszy stopień to chłodzenie pasywne. Drugi stopień to chłodzenie tylko jednym wentylatorem. Natomiast trzeci stopień, to wykorzystywanie wszystkich trzech wentylatorów, oczywiście ze zmienną prędkością obrotów.

DSCF7074

Mimo to, przy dużych obciążeniach STRIX jest dość słyszalny. Karta do wykonania miała całą masę obliczeń, szczególnie podczas mocno obciążających projektów było ją wyraźnie słychać. Temperatura dochodziła maksymalnie do nawet około 70 stopni Celsjusza.

vlcsnap-2016-06-16-20h37m22s249

Jeżeli jednak trzy wentylatory to dla was za mało, to karta oferuje dwa dodatkowe wyjścia dla wentylatorów PWM.

DSCF7075

Kontynuując temat konstrukcji i złącz, karta zasilana jest przy pomocy dwóch wtyczek. Jednej 6-cio pinowej, drugiej 8-io pinowej, czy również standardowo. Jak każda karta Asusa, również GTX1080 jest wyposażony w fajny gadżet, czyli diody sprawdzające podłączenie zasilania do karty. Unikniemy w ten sposób niedopiętych wtyczek czy błędnego podłączenia.

HJASCDVHKZASVKASHVC

Na śledziu karty mamy dostępne dwa porty HDMI, dwa porty DisplayPort oraz jeden DVI-I. DVI-I wyróżnia się tym, że nie możemy podłączyć prostej przejściówki na złącze VGA.

DSCF7085 DSCF7090

Kolejnym elementem jest podświetlenie karty, nazwane przez Asusa „Aura RGB Lighting„. Kolorem diod oraz ich zachowaniem możemy sterować przy pomocy aplikacji, którą można pobrać ze strony producenta.

Sam system podświetlenia Aura, mógłby być moim zdaniem jaśniejszy. W obudowach bez dodatkowego oświetlenia będzie on wystarczający, jednak w obudowach gdzie zamontowano już jakieś podświetlenie, nie będzie on wstanie się przebić. Na zdjęciach nie jest to aż tak widoczne jak w rzeczywistości.

DSCF7083

Mimo tego, karta prezentuje się naprawdę ładnie. Jak widać w obudowie z oknem i dodatkowym podświetleniem wygląda naprawdę super. Gdyby jeszcze to podświetlenie wyraźniej się zaznaczało byłoby ekstra. Wtedy świecące wstawki wyraźniej by kontrastowały z obudową karty i zupełnie odmieniłyby wygląd sprzętu.

Jeżeli chciałbyś zobaczyć więcej zdjęć tej karty graficznej to dostępne są one pod tym linkiem.

Tryby pracy

Ten podpunkt jest bardzo ważny w interpretacji wyników, gdyż nasz redakcyjny sampel miał domyślnie ustawiony profil OC. Jednak jeżeli zdecydujecie się na zakup tej karty, będziecie mieli ustawiony profil gaming, co oznacza niższe zegary. Tryb ten można zmienić pobierając aplikacje GPU Tweak II ze strony Asusa.

tweakII

Jednak te 1936MHz to nie koniec, jest jeszcze GPU Boost, który wykręcił z testowanej sztuki ponad 2GHz. Jednak ta maksymalna wartość, może być różna w różnych kartach, i w dużej mierze zależy od chipu na jaki trafimy. Układy wycięte z lepszych części wafla krzemowego będą zapewne osiągać lepsze wyniki.

BeamNG

beamng

Wiedźmin III

wiesiu

Karta w grach komputerowych osiąga najwyższe wyniki i zdecydowanie deklasuje pozostałe układy. Oczywiście mówię tu o karcie z pojedynczym GPU, co zaraz zobaczycie na wykresach. Jednak nie samymi grami człowiek żyje, muszę zdecydowanie odradzić ten układ osobom kupującym go do zastosowań profesjonalnych.

Przy okazji testów w grach sprawdziłem układ pod kątem zastosowania go w nowej wersji maszynowni Rocka, jako układ wspomagający renderowanie. Tutaj niestety GTX wypadł dość blado i zostanie użyty tylko w komputerze do grania.

Skąd wiadomo, że blado? Mały test renderowania wszystko wyjaśnił:

Czas pliku: 00:06:48
Jakość: 1080p 50kl/s
Aplikacja: Adobe Premier Pro
 
Czas renderowania materiału
 i7-4770k + R9-290 : 00:06:58
i7-4770k + GTX1080: 00:07:19
i7-4770k  : 00:07:36
Wróćmy jednak do gier, bo to główny punkt dzisiejszego testu. Procedura standardowa, czyli maksymalne ustawienia w grach, rozdzielczość 1920×1080. Dodatki Nvidia GameWorks włączone.

atsfps atsminimax

Battlefield 4

bf4fps bf4minimax

Counter Strike: Global Offensive

csgofps csgominimax

Tom Clancy’s The Division

divisionfps

thedivison

Metro: Last Light

metrollfps metrollminimax

Wiedźmin III: Krew i Wino
wiesiufps wiesiuminimax

pyryavatar

PoznanskaPyra

Komputerowy maniak, entuzjasta, kreator zwariowanych projektów. Znany ze swojego nietypowego podejścia do sprzętu, ryzykownych modyfikacji czy kompletnego ignorowania standardów i wdrażania własnych, często nietypowych. Ingerowanie lutownicą w podzespoły komputerowe nie jest dla niego niczym nowym, a części rzeczy w ten sposób odkrytych, nie może wam opisać, bo skończył by z pozwem od któregoś z wielkich producentów. Taki właśnie jest „PoznanskaPyra”. YouTube Facebook

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy wszystkich do komentowania naszych artykułów. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji społeczności brodaczy!