Ile są warte Twoje filmy? Sie17
20 362

Autor

Remigiusz Maciaszek

Podobne

Tagi

Ile są warte Twoje filmy?

Bardzo często wśród komentatorów YouTube poruszane są kwestie finansowe. Wszyscy są bardzo ciekawi ile YouTuber może zarobić. Pomijając wątpliwie uzasadniony argument – „Zarabiasz na nas”, to w znakomitej większości przypadków mamy do czynienia z porażającym i dziecinnym wścibstwem. Trzeba z tym żyć i wszelkie rozliczenia zachowywać tylko dla siebie. Są jednak pewne kwestie, które nigdy nie wzbudzają zainteresowania, a powinny, bo mowa o kwotach, które zwalą Was z krzeseł. Zastanawialiście się kiedyś ile faktycznie są warte filmy prezentujące gamingowy content na YouTube? Szybko spieszę z odpowiedzią: sporo. Poniżej zajmę się drobną analizą tych marketingowych błahostek.

K1

Koszt pojedynczego wyświetlenia reklamy na YT w Polsce zawiera się w okolicy 10-50 groszy. Na potrzebę przykładu przyjmiemy sobie, że w naszym przypadku będzie to 20 groszy za wyświetlenie (i jest to niewiele zważywszy na bardzo precyzyjne trafienie w grupę docelową). Sięgnijmy zatem po jakiś stary film z Battlefielda 3, który ma obecnie 252 tysięcy wyświetleń. Ile taki film jest wart według naszej stawki? No cóż… trochę ponad 50 tysięcy złotych. Tyle, a pewnie więcej, wydawca gry musiałby zapłacić Googlowi żeby pokazać tytuł BF3 potencjalnym klientom. Robi wrażenie, co? Dla podniesienia poprzeczki powiem, że jest na YouTubie sporo serii, których wyświetlenia idą w miliony. Pamiętajcie też, że cały czas mówimy o rynku Polskim, gdzie reklamy są wielokrotnie tańsze niż za granicą.

Oczywiście, to że film jest wart tak dużo, nie oznacza że zaraz znajdzie się ktoś gotów za to zapłacić. Ba, prawdopodobnie nikogo by nie było na to stać. Nie zmienia to jednak faktu, że tyle warte bywają filmy z gier i nawet jeśli nikt za to nie płaci, to być może gracze nabiorą świadomości jak bardzo wydawca gier oszczędza dzięki temu, że na YouTube pojawiają się gamingowe publikacje.

K2

Ale zaraz. – Zawoła ktoś pełen, być może, uzasadnionych wątpliwości. – Przecież jeśli ktoś obejrzy grę na YouTube, to raczej nie kupi jej w sklepie!
Nawet idiota by się nad tym argumentem pochylił, więc i ja rzucę na niego okiem. Jest w nim sporo racji, ale jest także pozbawiony kilku ważnych szczegółów. Po pierwsze należałoby tutaj wyłączyć rozgrywki multiplayer, te są bowiem za każdym razem inne i nikt po obejrzeniu 100 takich filmów nie powie: – Ale się nagrałem, uuuu! Odpadają tu także gry MMO (z bardzo podobnych powodów), oraz gry z otwartym światem, sandboxy i wszystkie te, gdzie rozgrywka bywa niezależna od fabuły i liniowości, ale od poczynań i decyzji gracza (Nether, DayZ, Infestation, itd).

Co zatem pozostaje? Ano przesławne Let’s Playe (czyli zapis przejścia całej gry). – No bo moi mili państwo, jak już to ktoś obejrzy, to na pewno gry nie kupi, prawda? – No właśnie prawda, ale nie do końca. Tutaj trzeba wiedzieć ilu widzów rozpoczyna oglądanie takich serii, a ilu widzów pozostaje do końca i tu statystyki potwierdzają pewną interesującą i ważną zależność. Otóż pierwsze trzy odcinki ogląda średnio 3 razy więcej widzów, niż pozostałe. W tych pierwszych trzech odcinkach, ci których stać na grę decydują o tym czy jest warta wydatku. Niedowiarków odsyłam do serii GTA V, czy FarCry 3 warto też sięgnąć sobie po playlisty innych polskich, bądź zachodnich YouTuberów, by szybko wyłapać tę zależność.

Nie mam cienia wątpliwości, że jesteście gotowi wskazać wiele przykładów żartujących z nikłej wartości prezentacji gier na YT, ale moi drodzy, branża gier, wśród rozrywkowych, zarabia obecnie najwięcej kasy na świecie. Zatem nawet jeśli ktoś publikuje filmy kierując się głównie własną radością,  czemu należy przyklasnąć, to powinien wiedzieć, jak ogromne ilości pieniędzy oszczędza w ten sposób wydawcy. Co nie zmienia faktu, że ten, w ramach radości, większość tych oszczędności wpakuje w reklamę telewizyjną czy kinową. A tu przełożenie na sprzedaż jest mniej więcej takie, jak obecność Zygmunta Chajzera w reklamie proszku, na kolor moich skarpet.

r.

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy wszystkich do komentowania naszych artykułów. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji społeczności brodaczy!