Pojedynek API

  • Autor: PoznanskaPyra
  • Opublikowano: 19 Sierpień 2015
  • Komentuj 8
850px-Microsoft-DirectX-Logo-wordmark.svg Do tej pory możliwości sprzętu działającego z nowym API Microsoftu można było sprawdzać tylko w benchmarku firmy 3D Mark. Niestety test ten nie jest zbyt miarodajny i prezentuje bardziej możliwości DirectX 12 niż wydajność samych kart. W internecie pojawiło się jednak demo silnika gier ''Unreal Engine 4'', które wykorzystuje nowe API. Choć jakość samego testu mogłaby być lepsza to rzuci nam on nieco światła na najnowszego DirectX-a. Zanim jednak przejdziemy do szczegółów, zapraszam do obejrzenia materiału wideo, który porównuje DirectX 11 i DirectX12.
Filmik został stworzony na naszym testowym Radeonie R9-390 Nitro. Jak widać w materiale, poza odmiennym wyglądem mamy również różnice w płynności obrazu. Samo niedopasowanie obrazów wynika z dropów i freezów wygenerowanych przez DirectX12. Dlatego też nie docinałem materiałów, aby były idealnie zgrane ze sobą, co ładnie uwidoczniło te różnice. Unrealenginedx12vs11.mp4_snapshot_01.34_[2015.08.18_18.08.01] Co reprezentują poszczególne API? Na plus dla DirectX-a 11 jest zdecydowanie wyższa stabilność i lepszy wygląd niektórych efektów. Natomiast plusami DirectX-a 12 jest relatywnie wyższa liczba FPS-ów oraz zdecydowanie lepsze rozkładanie obciążenia na poszczególne wątki procesora. Dodatkowo nowe API zyskuje przewagę w momentach gdzie generowanych jest sporo fizycznych efektów, chociażby rozchodzące się skały. Unrealenginedx12vs11.mp4_snapshot_02.20_[2015.08.18_18.10.35] DX12 ma też minusy, najbardziej widoczne są przycięcia pojawiające się w niektórych momentach oraz gorsze wyświetlanie niektórych efektów. Kolejną rzeczą jaka różni obu braci to zużycie pamięci karty graficznej. DirectX12 potrzebuje jej więcej. gpuram gpuramdx12 I to sporo więcej, bo aż 0 800MB więcej. Jest to dużo patrząc przez pryzmat ilości pamięci dostępnej dla większości kart. Szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że w tej chwili GTA 5 bez większego problemu potrafi zużyć 4GB pamięci karty graficznej. Pamiętajmy też, że część z tych wyników zapewne zmieni się na przestrzeni czasu. Producenci gier lepiej zoptymalizują swoje silniki dla nowego API, które znacząco różni się od starszego brata. Aby w pełni wykorzystać nowe możliwości wiele funkcji musi zostać nie tylko zmienionych, ale wręcz napisanych na nowo. Sporą rolę odgrywa tu zapewne sterownik oraz sprzęt, dlatego mam nadzieję, że będzie mi dane wykonać ten test także na kartach graficznych konkurencji.

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!

Komentarze