Jak ustawić grę? #1

  • Autor: Mateusz Łysoń
  • Opublikowano: 24 Kwiecień 2016
  • Komentuj 23

Opcji coraz więcej. Z czego można zrezygnować?

Opcji coraz więcej. Z czego można zrezygnować?

Często grając w różne tytuły mamy problem z ustawieniem odpowiednich opcji graficznych. Gra może być niewłaściwie zoptymalizowana lub co gorsza nasze komponenty są niewystarczające aby zapewnić odpowiedni komfort gry. Właśnie wtedy zaczyna się wojna pomiędzy nami, a opcjami graficznymi. Które z nich sprawiają największą różnicę w stosunku grafiki do wydajności? W poniższym artykule znajdziecie trzy opcje graficzne, którym dokładnie się przyjrzymy. Pierwszą, a zarazem najważniejszą rzeczą, którą każdy sprawdza po wejściu w menu opcji jest ''rozdzielczość''. Spotykamy ją we wszystkich grach, a tak naprawdę wielu z nas nie ma pojęcia co ona oznacza. Sprowadza się ona do określenia liczby pikseli wyświetlanych w pionie i poziomie ekranu monitora. Powszechna i najczęściej spotykaną jest rozdzielczość Full HD 1920 (w poziomie) x 1080 pikseli (w pionie). O ile nasz komputer spełnia minimalne wymagania to nie ma sensu jej obniżać, ponieważ opcja ta może i jest najbardziej wymagająca jeśli chodzi o wydajność, lecz każde jej zmniejszenie sprawia, że obraz traci w wielkim stopniu traci na jakości. O ile nie potrzebujemy większej ilości klatek na sekundę to powinniśmy zostawić tę opcję w spokoju ponieważ dostosuje się do natywnej rozdzielczości monitora.

Wysoka rozdzielczość

Niska rozdzielczość

Niska rozdzielczość

Niska rozdzielczość Drugą opcją której się przyjrzymy będzie ''synchronizacja pionowa''.  Mimo dosyć bagatelnego działania ( dostosowania liczby klatek do częstotliwości odświeżania monitora) może sprawić, że w niektórych grach utrzymanie stałej liczby FPS będzie dla komputera wyzwaniem. Dodatkowo opcja ta likwiduje "rozrywanie obrazu", które polega na wyświetlaniu przez monitor obrazu informacji więcej niż jednej klatki. Przy włączaniu tej opcji mogą pojawić się także przycinki, oraz zwiększenie opóźnienia myszy.

To tak zwany stuttering, czyli przycinki.

Tak zwany tearing, czyli rozrywanie obrazu

Ostatnią z omawianych przeze mnie opcji będzie głębia ostrości. Ma ona swoje zastosowanie w grach podczas dialogów, użyciu przybliżenia w broniach czy cut-scenkach. Sprawia ona, że obraz na pierwszym planie staje się ostrzejszy niż elementy poza nim. Spadek wydajności w wielu grach niezauważalny, więc jeśli podoba nam się takie rozwiązanie śmiało możemy pozostawić tą opcje włączoną.

Bez głębokości obrazu

Bez głębokości obrazu

Z głębokością obrazu

Z głębokością obrazu Edit: Czy chcecie abym przybliżył Wam jakąś szczególną opcje graficzną? Jeśli tak to piszcie w komentarzach, a pojawią się one w kolejnych materiałach tego typu, ponieważ mnogość oferowanych nam opcji jest na tyle duża, że trudno opisać w ciekawy sposób wszystkie z nich.

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!

Komentarze