CHCESZ STWORZYĆ GRĘ? VOL.3

Zobacz Haxo TV na YouTube

12507605_1671014093174251_556221029332267366_n Witajcie w trzecim i na razie ostatnim z wpisów, w którym piszę o tym co trzeba zrobić, by stworzyć własny tytuł. Rozmawialiśmy już o tym od czego trzeba zacząć i jak stworzyć drużynę i dobrać do gry muzykę. Dziś zajmiemy się budowaniem świata i podsumujemy całą serię.

LEVEL DESIGN I BUDOWA OTWARTEGO ŚWIATA

Jest to trudny aspekt, który postanowiłem, że poruszę. Nie wiem czemu, ale te dwa pojęcia kojarzą się dzisiaj głównie z ładnie wyglądającym światem pełnym detali. O ile się zgodzę z tym drugim, to z tym pierwszym już nie. Jeśli tworzymy mapę wielkości 50m x 50m i będzie ona pusta i nie przemyślana, to mimo ładnej grafiki gwarantuję, że ludzie wyłączą grę po 5-ciu minutach. Jeśli natomiast mamy taką samą mapę z gorszą grafiką, ale mamy całą masę ciekawych obiektów na mapie, to sam poziom detalu nadrobi choćby gorszej jakości grafikę. Często ludzie tworzą gry na silnikach 3D, a nie mają bladego pojęcia o budowaniu detalu i szczegółowości w grze na mapie. Dla przykładu pokażę zrzut ekranu z mojego silnika RPG Maker XP z dwoma takimi samymi mapami tej samej wielkości z poziomu gry, ale z różnym poziomem detali. Dla większego utrudnienia stworzyłem mapę pustynną specjalnie na potrzeby tego poradnika. Która wersja mapy bardziej zachęca was do zwiedzania? ;)

Trochę pusto?

Trochę pusto?

To trzeba dodać kilka detali!

To trzeba dodać kilka detali!

Jak widać niewiele elementów zostało do drugiego screena dodane, ale widać już znaczną różnicę w samej ciekawości przedstawionej mapki. I nie patrzcie na to, że to jest Maker. W każdej grze ma to ogromne znaczenie.  Design dotyczy się nie tylko elementów na mapie, ale i postaci, czy choćby oświetlenia. Budowa otwartego świata jest dosyć skomplikowana. Coraz częściej młodzi twórcy gier niezależnych decydują się na ten krok - wliczając w to mnie. Powiem Wam, że to jest bardzo trudne do zrealizowania. Musicie dość mocno przewidzieć jak gracz będzie się poruszać po świecie i powinniście zadbać o to, by każdy krok po mapie zachęcał go do kolejnych. A to jakiś cmentarzyk, albo znajdźka, skrzyneczka, przydrożny queścik. Cokolwiek co by mogło zaciekawić i sprawić, że eksploracja świata nie tylko będzie przyjemna, ale także będzie miała jakiś sens. W takim świecie najbardziej polecam ''random eventy'', które generują się losowo w grze i urozmaicają ją o nieprzewidywalne skutki :)

PRACE SĄ NA WYKOŃCZENIU CO TERAZ?

Warto stworzyć krótki i treściwy zwiastun ukazujący Wasz projekt w jak najlepszym świetle, ale nie można przesadzić. Lepiej pokazać coś skromniej, by gracz był później zaskoczony, że jest dostał coś więcej. Piszcie na forach związanych z grami indie, oraz starajcie się o recenzję wstępna waszego produktu. Testujcie z zaufaną grupą osób całą rozgrywkę i poprawiajcie to co jest do poprawienia. Po premierze może być już za późno na przeprosiny.

PODSUMOWANIE

Ciężko jest mi stworzyć krótką i treściwą notkę o tym co się powinno robić, a czego nie w przypadku gier. Każdy ma inne wytyczne, jednak jeśli o mnie chodzi to polecę jedynie to, na czym ja sam pracuję. Biorąc poprawkę na to, że początkujący twórca dosłownie dopiero co zaczyna przygodę z tworzeniem gier polecam zacząć od prostej gry. Nawet niech to będzie ludzik zbierający monety, który musi unikać przeszkód. Ważne jest aby samemu poznawać zasadę działania narzędzi, na których się pracuje, a dopiero potem, gdy nasz poziom wiedzy na te tematy będzie wystarczający, zastosować sugerowane prze ze mnie porady. Dodam tylko, że narzędzi jest cała masa i wiele z nich oferuje spokojnie tyle opcji, że nie trzeba specjalnie umieć programować, by zrobić coś konkretnego. Dla początkujących polecam ten silnik: RPG Maker XP (jest tani i ma na prawdę wiele możliwości i do tego banalny w obsłudze). Nie wymaga od was znajomości żadnego języka, choć można coś w nim napisać znając RUBY. Są przełączniki, zmienne i warunki tylko trzeba to wyklikać odpowiednio i zaprogramować programując blokowo. Do grafiki dla początkujących polecam: Gimp, Paint, Corel (dwa pierwsze są darmowe ;) ) Do muzyki: Najlepiej wynająć sobie kogoś, albo postarać się o współpracę. J Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej szczegółowych informacji na temat tworzenia gier, to odezwijcie się mnie na Facebooku. Z miłą chęcią odpowiem na wszelkie pytania o ile pozwoli mi na to czas. Służę również poradą i pomocą przy tworzeniu gier na RPG Makerze XP. Umiem jak mało kto posługiwać się zmiennymi i przełącznikami w tym programie. Mam jednak nadzieję, że to co dla was przygotowałem w jakimś stopniu wam pomoże stawiać pierwsze kroki w kreowaniu waszych projektów. Trzymajcie się!

Zobacz Haxo TV na YouTube

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!

Komentarze