Badanie World of Warcraft

  • Autor: Adam Berdzik
  • Opublikowano: 01 Sierpień 2015
  • Komentuj 7

Autorem wpisu jest rividgamer.pl

120150127140837 World of Warcraft jest obszernym światem MMO, nie tylko z nazwy. Obecnie gra gromadziprzed ekranami monitorów, nie mniej niż 7 milionów graczy z aktywną subskrypcją! Ten wynik jest naprawdę imponujący, patrząc na perspektywę czasu. Nasz kolega, który chciał pozostać anonimowy, prowadził przez ostatnie 3 miesiące badania wśród polskich graczy World of Warcraft. Tworzy on pracę magisterską na temat społeczności największego MMO świata i podzielił się z nami swoimi wynikami ankiety. 1581183 Brało w niej udział ok 350 osób z trzech polskich gildii, operujących na trzech różnych serwerach. Wyniki są bardzo ciekawe i odzwierciedlają ogólne stanowisko aktywnych graczy World of Warcraft. Na wstępie muszę zaznaczyć, że osoby uczestniczące w ankiecie, są to ludzie pełnoletni, posiadający spore doświadczenie w grze i znający w pełni kontent zawarty w pojawiających się kolejno dodatkach. Pytania, które zostały przedstawione graczom dotyczą głównie problemów tej społeczności, ich stażu w grze, powodów dla których decydują się wykupić subskrypcję, jakości  kolejnych dodatków itp. Tak więc zaczynamy!
Pytanie 1 - Jak długo grasz w World of Warcraft?
To pytanie jest bardzo istotne dla gry typu MMO. Czym dłuższy staż graczy, tym lepiej ona sobie radzi na rynku. Staż badanej grupy był różny, jednakże średni wynik wynosi 4,5 roku. Jest to całkiem średni wynik zwracając uwagę na to, że gra powstała w 2004 roku i jest na rynku już 11 lat. Związane jest to prawdopodobnie z atrakcyjnością kontentu zawartego w poszczególnych dodatkach i preferencjach graczy. Wielu z nas odchodziło od gry, a później do niej powracało, przy okazji znaczących aktualizacji. Badani zapewne uwzględniali wspomniane przerwy od gry.
Pytanie 2 - Jaki styl gry preferujesz?
 PvE 41%  PvE/PvP 38%  PvP 21% Z powyższego odpowiedzi wynika, że większość graczy preferuje styl gry Player vs Environment. Lepiej się czują raidując w grupie i pokonując kolejnych bossów w instancjach. Jednakże, patrząc na drugi wynik, co najmniej jedna trzecia graczy, preferuje styl mieszany i wolą eksplorować w pełni grę, za którą płacą co miesięczny abonament.
Pytanie 3 - Jakim jesteś typem gracza?
 Weteran 46%  Raider 34%  Altoholik 11%  Garnizoner 9% Prawie połowa ankietowany graczy uważa się za weteranów. Jest to zbieżne z pytaniem o staż w grze. Trzeba jasno powiedzieć, że 4,5 roku gry w jeden tytuł sprawia, że człowiek wie na jej temat całkiem sporo. Zdecydowanie można wtedy powiedzieć: “Jestem weteranem!”. Osoby te przeważnie grają w World of Warcaft z przerwami. Natomiast 34% badanych wskazuje raidy, jako ich główny cel gry i są nastawieni na progres w trybach Heroic i Mythic.
Pytanie 4 - Jak długo należysz do gildii, w której obecnie jesteś?
Z udzielonych odpowiedzi wyciągnięto średnią, która wynosi 3 lata. Widać po tym wyniku, że dla graczy jest istotne z kim spędzają czas w grze i w jakiej gildii przebywają. Jest to dość naturalne i wiele osób, które poznały się w grze, w późniejszym okresie spotykają się poza nią.
Pytanie 5 - Po której stronie konfliktu grasz?
 Horda 59%  Alliance 41% For The Horde! Ja zdecydowanie czuje się Hordziakiem :P I z tego co widać prawie 60% polskich graczy także opowiada się za tą stroną konfliktu. Uważam, że jest tak z uwagi na to, że postacie po stronie Hordy są atrakcyjniejsze w designie. Jednakże jest to indywidualny wybór każdego z nas.
Pytanie 6. Jakiej rasy jest twój główny bohater?
 Ork 32%  Człowiek 28%  Krwawy Elf 19%  Troll 11%  Nocny Elf 10% W tym pytaniu wygrały główne rasy konfliktu, czyli orkowie [32%] i ludzie [28%]. Od początku gry zdominowały one świat World of Warcraft. Nowe rasy, które zostały udostępnione w późniejszym okresie, również cieszą się popularnością, jednakże konflikt Horde vs Alliance to konflikt Orkowie vs Ludzie.
Pytanie 7 - Jaki jest twój ulubiony dodatek do World of Wacraft
 The Burning Crusade 62%  Wrath of the Lich King 28%  Warlods of Dreanor 5%  Mist of Pandaria 4%  Cataclysm 1% Przy tym pytaniu może powstać wiele sporów z uwagi na to, że wiele osób nie pamięta, jak było za czasów vanilli oraz rozpoczęło podbój świata World of Warcraft dopiero w późniejszym okresie. Jednakże bezapelacyjnie pierwszy dodatek The Burning Crusade w oczach badanych był najlepszy. Oferował on bardzo rzetelny kontent, który świetnie trafiał do wyobraźni graczy. Najsłabiej w tym przypadku wypadł dodatek Cataclysm.
Pytanie 8 - Jaki jest twój ulubiony raid w World of Warcraft?
 Ulduar 31%  Karazhan 27%  Icecrown Citadel 23%  Blackrock Foundry 14%  Siege of Ogrimmar 5% Powyższe wyniki ucieszą pewnie wielu graczy World of Warcraft i wynik nikogo nie zdziwi. Ulduar dla wielu z nas to najlepszy raid w grze i progresowało się go w drugim dodatku. Zawierał on wielu bossów do pokonania, co za tym idzie, wiele skarbów w plecaku można było wynieść. Nowy raid Blackrock Foundry uzyskał wynik 14%. Nie jest to zły wynik patrząc na to, że trudno jest walczyć z przyzwyczajeniami graczy. Nowe raidy nigdy nie pobiją klimatem starych dobrych czasów, jednakże ten wynik wciąż zadowala.

Dalsza część badania była otwarta. Ankietowani wpisywali swoje odpowiedzi, bez zaznaczania gotowych opcji wyboru.

Pytanie 9 - Jaki jest twój główny powód gry w World of Warcraft?
 Gracze w gildii  Progres raidów  Świat i klimat gry  Inne MMO RPG nie przekonują do gry Są to najpopularniejsze odpowiedzi udzielone przez ankietowanych. Pierwsza odpowiedz sugeruje, że dla graczy World of Warcraft ważniejszym od przedmiotów i progresu jest społeczność, której są częścią. Bardzo mnie to osobiście cieszy! Jak to śpiewał Kazik Staszewski: “do ludzi się przywiązuje, a  później rozstać się nie umie”. Bardzo ważna lekcja dla wszystkich Graczy. Gry zdecydowanie powinny nas łączyć, a nie dzielić.
Pytanie 10 -  Co w przeszłości byłe lepsze w World of Wacraft?
 Raidy  Społeczność  Drzewka talentów  Świat stworzony w dodatkach Jak widać po odpowiedziach, raidy to bardzo mocna pozycja dla graczy WoW-a. Ta odpowiedź jest powielana w kilku pytaniach i można śmiało powiedzieć, że były one lepsze w przeszłości. Wciąż zrzeszają one społeczność i powodują, że z wypiekami na twarzy czekamy na termin rozpoczęcia kolejnej “inwazji” na daną lokacje. Społeczność znalazła się na drugim miejscu. Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że ostatnimi czasy do gry napływają młodzi gracze, którzy mogą irytować swoim zachowaniem. Jednakże myślę, że trzeba dać im czas na dostosowanie się do klimatu gry i konwenansów w niej panujących. Drzewko talentów - ta odpowiedź trochę dziwi i jest mocno dyskusyjna. Wielu graczy uważa obecną konstrukcję tworzenia postaci za bardzo przystępną i rzetelną w budowie. Ten temat zdecydowanie się nadaje na odrębne rozważania.
Pytanie 11 - Co obecnie jest lepsze w World of Warcraft?
 Łatwiejszy początek dla nowych graczy  Łatwość zmian w talentach postaci Kilka lat temu początkujący gracz miał wiele problemów, które musiał rozwiązać sam lub za pomocą kolegów z gildii. Obecnie poradników dla postaci, raidów, PvP jest niezwykle dużo i są łatwo dostępne. Złoto w grze nie jest obecnie tak dużym problemem, jak kiedyś. Wszystko poszło w stronę ułatwienia dostępu do gry i jest to czynnik wpływający pozytywnie na rozwój społeczności graczy w World of Warcraft. Pamiętam czasy, kiedy trzeba było iść do trenera, zmieniać talenty. Miało to swój urok, ale było uciążliwe. Obecnie nie musimy się ruszać z miejsca, aby to uczynić. Zostało to ulepszone i osobiście uważam, że jest to zmiana na lepsze.
Pytanie 12. Co byś zmienił w World of Warcraft?
 Zmiany graficzne, zmiana w designie postaci i umiejętnościach  Zbalansowanie klas, głównie pod kątem pvp World of Warcraft działa na starszym silniku gry. Ostatnimi czasy otrzymaliśmy jego usprawnienie. Ja uważam, że taki cukierkowy klimat pasuje do tej gry i nie można liczyć na większe zmiany graficzne w tej materii. Co więcej, odpowiedź sugerująca lepsze zbalansowanie postaci i klas pod kątem pvp, nie jest do końca słuszna. Postacie wydają się być dobrze zbalansowane, a takiej odpowiedzi udzielały osoby, nie do końca radzące sobie w kwestii PvP. Na koniec autor badania przytoczył pewną odpowiedź, z którą można polemizować. “Większe skupianie się twórców gry na fabule. Blizzard trochę ominął ten aspekt gry, obecnie liczy się tylko expienie postaci i raidowane, a nie zainteresowania gracza fabułą. Jest to gra MMO, ale jako RPG powinna fabułą bardziej przyciągać graczy, a nie chęcią zdobywania przedmiotów”. Jako gra MMO, World of Warcraft spełnia zadanie. Jednakże jeżeli popatrzymy na aspekt fabularny, to wielu graczy fabuła nie interesuje. Winą za taki stan rzeczy obarcza się twórców. Czy aby słusznie? Na to pytanie każdy z nas musi odpowiedzieć samodzielnie. Znam wielu graczy, którzy znają “lore” gry, jak własną kieszeń. world-of-warcraft-cataclysm-worgen
Podsumowanie
Badania graczy World of Warcraft można uznać za udane. 350 osób to spora grupa graczy, która może udzielić trafnych i wiarygodnych odpowiedzi. Ankietowani to osoby kompetentne, mające wiele doświadczenia z grą, które posiadają wspomnienia z dawnych czasów i potrafią dokonać rzetelnego porównania. Z wieloma odpowiedziami na pewno się zgadzacie. Dajcie nam znać co myślicie o wynikach tego badania!

Autorem wpisu jest rividgamer.pl

Pod tym wpisem można się reklamować. Jeżeli uważasz, że stworzyłeś bardzo dobry film związany z tematem wpisu, wklej do niego link w komentarzu. Najlepsze filmy zostaną tutaj na zawsze. Zapraszamy do komentarzy. Czekamy na Wasze opinie. Do dyspozycji naszych czytelników oddajemy również forum dyskusyjne... serdecznie zapraszamy tam do rozbudowanych dyskusji i kooperacji spoleczności brodaczy!

Komentarze